12 listopada 2012

KÙSZCZI I WYWIAD DO RADIA


Robiąc pierwsze "Kaszëbsczé domôcé kùszczi" nie spodziewałam się, że zostaną aż tak zauważone i docenione. Już dzisiaj (12 listopada) będziecie mogli usłyszeć krótki wywiad ze mną, na temat właśnie tych ciasteczek, w naszym regionalnym Radio Kaszëbë.
Co tu dużo mówić... było to dla mnie kompletne zaskoczenie. Raczej nie należę do osób, które jakoś tam specjalnie ładnie potrafią się przed innymi wypowiadać, ale chyba nie wyszło najgorzej, tym bardziej, że byłam kompletnie nieprzygotowana na taki wywiad :) .


Wspominałam już Wam na temat kolorów wykorzystywanych w hafcie kaszubskim, dlatego dzisiaj napiszę trochę więcej o występujących w nim motywach.
Najczęściej są to motywy:
- roślinne zaczerpnięte z okolicznej przyrody (bratki, chabry, dzwonki, goździki, niezapominajki, lilie, róże, pąki, listki),
- owady (pszczółki, żuczki, motyle),
- nieroślinne (serce, słońce, gwiazda morska, sieć),
- obce (granat, tulipan, palmeta, akant).

Jedną z kompozycji wiodących haftu jest element "drzewa życia" o nieskomplikowanym układzie gałęzi (zakaz krzyżowania się, przeplatania i nakładania), nawiązując tym samym do prostych i przejrzystych zasad ludzkiego życia.




Tym razem miałam też okazję zrobić trochę większą kolekcję kaszubskich ciasteczek. Przy okazji wykorzystałam też trzy kolejne motywy z haftu kaszubskiego (pawie oczka, pszczółki, pąki), których nie było poprzednio (tutaj możecie zobaczyć wcześniejsze ciasteczka).



4 komentarze:

  1. Weronika te ciasteczka to małe dzieła sztuki :) Gratuluje takiego rozwoju :) Wywiad w radio, a następnie w ... Pozdrawiam Ewa

    OdpowiedzUsuń
  2. Wyście tylko o nich słyszeli w Radio Kaszëbë, a ja jadłem je na urodzinach i jeszcze tort z Ninjago. Mmmmmmnnnnnnniiiiaaaammmm.

    OdpowiedzUsuń
  3. O tych ciasteczkach usłyszałam w radiu i faktycznie są niesamowite!!!! Z chęcią by się takie zjadło do kawki :)

    OdpowiedzUsuń